Blog Post

De put

Anke Nijdam • nov. 25, 2020

kijk ik naar beneden en zie ik slechts misère, of kijk ik omhoog en laat ik me optillen naar Gods licht?

De afgelopen maand heb ik in mijn journal meerdere keren over de put geschreven, elke keer komt dit beeld weer bij me terug. De vraag is: kijk ik naar beneden en zie ik slechts misère, of kijk ik omhoog en laat ik me optillen naar Gods licht?

Wat is jouw basishouding?

Het beeld - de put

Ik zit diep in de put zonder water. Het is donker. De muren komen op me af, drukken me neer, verstikken me. Ik zit ineengedoken op de koude grond. Zie alleen zwart, de kille bodem. Ik kan niet opkijken.

En toch weet ik.. daar boven, in de opening van de put, staat Jezus, en zijn Licht schijnt naar binnen. Ik hoef alleen maar op te kijken om hem te zien. En als ik hem zie, de warmte van zijn Zon op mij laat schijnen, dan word ik weer warm, kan ik weer bewegen, vind ik vrede, intens geluk. Als ik opkijk en naar zijn Licht kijk, trekt hij mij aan, zoals de zon de planeten aantrekt. Als een magneet trekt hij mij omhoog, terwijl ik in zijn ogen kijk. Maar kijk ik weg, dan verliest de Zon haar kracht op mij en stort ik weer naar beneden.

Het enige wat ik moet doen is opkijken, op Jezus zien. Me door hem laten leiden. Jezus als mijn kompas, mijn raadsman, mijn Liefde, mijn schuilplaats, mijn veilige haven .

Gods Licht

‘Praat met Mij over de dingen waar je je zorgen over maakt. Laat het Licht van Mijn Aanwezigheid op je zorgen schijnen zodat je de weg vooruit kunt zien. Datzelfde Licht troost en geeft je kracht als het je diepste wezen doordrenkt.

Til je handen op in vreugdevolle aanbidding, terwijl je Mijn zegeningen vrij door je heen laat stromen.

Ontspan terwijl Ik je zegen met vrede.’ (Jesus Always, 27 oktober, eigen vertaling)

‘Maak je geen zorgen. Maak geen onnodig gedetailleerde planningen. In plaats van staren in de onbekende toekomst: wees gericht op Mij gedurende je dag. Blijf in communicatie met Mij. Laat Mijn Gids je op jouw pad houden.’ (Jesus Always, 1 november, eigen vertaling)

Angst, zorgen maken is een signaal om God te zoeken. Niet om te gaan piekeren en je problemen te proberen doorgronden. Maar God zoeken. Hij geeft rust in de storm.

Op de bodem van de put

Vader, vandaag ben ik gebroken. Ik ben weer het meisje diep in de put. Op de koude kleigrond, diep bedroefd, voorovergebogen in een foetushouding. Mijn tranen versmelten met de al natte bodem. Waar vind ik kracht om op te kijken, Heer? Ik zie slechts schaduwen van takken die angstaanjagend bewegen over de vloer. Takken die mij proberen te grijpen. Het is maar een schaduw, dat weet ik, en toch ril ik van angst.

Hoe kom ik hiervan bevrijd? Verlos mij Heer.

Het water staat tot aan mijn lippen.

Wanneer zal ik opkijken en uw Licht zien? Me op laten trekken door de kracht van uw Licht?

Wat houdt mij tegen?! Als het Licht zo goed is en zo warm en zo fijn, waarom zit ik dan in mijn misère op de bodem van deze put, mijn angsten te voeden met angstaanjagende schaduwen?

Bevrijd mij Heer. Ik kan het niet.

De kracht van Jezus’ Naam

Jezus’ Naam heeft macht. Jezus heeft autoriteit. Zijn naam is de enige naam op aarde die redding biedt.

Op mijn kantoor hangt een briefje: The name of the Lord is a strong tower; the righteous man runs into it and is safe (Spreuken 18:10). Die herinnering heb ik dagelijks nodig! Ik ben veilig, want ik geloof in de macht van de naam van Jezus!

Als tiener maakte ik een moeilijke periode door. Op een gegeven moment was ik op mijn kamer, en voelde ik dat de duivel er was. Hij zat onder mijn bureau en ik zat op mijn bed. Ik was bang. Doodsbang. Ik wist maar één ding: de duivel vlucht voor de naam van Jezus! Dus ik prevelde: ‘Jezus Christus is de Zoon van God. Jezus is de Zoon van God. Jezus.’

En Jezus joeg de duivel weg en gaf mij vrede.

Zo’n intense ervaring en toch blijf ik dagelijks zelf worstelen met mijn problemen! Terwijl ik uit eerste hand weet dat Jezus’ Naam vrede brengt!

Op Jezus zien

Laat mij op U zien. U in uw ogen kijken. Alleen op u gericht. Alles vervaagt, slechts u en ik. Niemand anders. Dit is waar mijn leven om draait. U en ik. Licht, Liefde.

Het is zoveel makkelijker om me over te geven aan de zwaartekracht en me vast te laten plakken aan de modderige, zuigende grond waar ik op rust.

Maar Jezus’ Naam heeft macht. Als ik niet op kan kijken, zodat mijn ogen zich kunnen vullen met Licht en Liefde, zodat ik opgetild kan worden om me te laten omhelzen door de warmte van de Zon, als ik niet op kan kijken om dat geschenk aan te nemen, hoef ik slechts Jezus’ Naam te noemen. Jezus. Til mijn hoofd op. Jezus, geef mij kracht om mijn hoofd op te tillen. Jezus, laat mij opkijken in uw Licht. Jezus.

Kijk jij in de ogen van Jezus, omhuld door zijn Licht?!

05 jan., 2024
| Wandelen 2024 | 1x per maand steeds op een andere dag
Light UP In His Presence
22 dec., 2023
9 februari 2024 | Tijd om te rusten en op te laden aan Jezus' voeten
22 dec., 2023
Woensdagavond 10 januari 2024 hebben we een gezellige avond gepland in de Burcht! We willen deze avond vooruit kijken en met elkaar proosten op het afgelopen jaar.  Laten we elkaar bemoedigen onder het genot van een hapje, drankje & gezelligheid! We starten om 20:00 uur en sluiten op tijd af, uiterlijk om 22:00 uur! Je bent van harte welkom en neem ook gerust iemand mee! Aanmelden kan hier
04 sep., 2023
24 - 26 mei 2024 | Beloved | Recharge weekend
door Light UP 12 mei, 2023
Parkeerplaats trekpontje | Datum nog niet bekend
12 mei, 2023
Borrel & Bites wandeling | vrijdag 30 juni 2023 |
20 dec., 2022
Als je kind in de hemel is | Patricia
06 dec., 2022
Gezien en geborgen | Corine
22 nov., 2022
Voor wie kun jij een oase zijn? | Lianne
08 nov., 2022
Zullen we het samen doen? | Mirjam
Verder lezen
Share by: